Contest

Persekolahan 2016 Sofea darjah 1

Tahun ni sofea darjah satu. Aku sebenarnya malas nak taip cerita pasal sekolah pia sebab banyak drama duka plus gambar kenangan first day pun tak ada. Tepon boleh pulak buat hal rosak time tu. Tapi sebab ini tahun pertama sofea sekolah rendah, taip jugaklah untuk buat kenang-kenangan dimasa akan datang. 

Bercakap persiapan persekolahan sofea sederhana saja. Beli pun last2 minit. Main cecapai tak de beria survey sangat. Dalam pada sederhana tu rabak gaklah 300 lebih. Standartlah kan anak tahun satu semua kena beli. Itu pun alat tulis langsung aku tak beli. Pakai je mana yang ada masa tadika dulu. 

Actually perbelanjaan ni masih boleh dikurangkan. Macam aku cakap aku tak survey kedai kat puchong tu mana yang murah. Nampak rasa ok terus beli. Banyak kedai budget kat puchong ni sebenarnya. Aku je yang malas survey. Macam beg sekolah tu aku beli rm42.90, kalau cari boleh dapat dalam dua tiga puluh jer. Pastu tudung aku beli kat giant kat booth2 kecil tu sehelai rm10. Beli empat lai pun tak leh kurang. Kemudian aku jumpa satu kedai tu tudung sebijik cam aku beli rm6.90 selai. Itu sikit ini sikit dah boleh kurang berapa dah kan. 

Belum lagi kasut pun ada kerugian dalam belian. Aku beli kasut kat area pasar sungai way. Kakak aku kata barang sekolah situ murah. Hape sekali pergi lebih kurang sama je rege ngan puchong. Yang murah tu tahun lepas. Sebelum gst dapatlah baju sehelai rm10. Sekarang semua rm15 dan keatas. Kasut sekolah tu jelah worth it rm13.90 sepasang. Beli tiga pasang. Then tengok kat tesco, bintang fashion lagi murah pattern sama rm5 - rm7 jer. Ntah kualiti sama ke tak, dont know

Aku sediakan baju sekolah kebangsaan tiga pasang, sekolah agama dua pasang. Kasut tiga pasang. Stokin 6 pasang. Satu bundle dah siap ada tiga pasang. Baju sekolah kebangsaan aku tempah. Kebetulan ada lebih kain putih dan biru. Tempah kat ahsoo rm100. Silap atas tu tulis rm90. Aku budget sepasang rm30 sekali bayar dia lumsum terus rm100. Kalau kena beli kain memang tak tempah ar. Berganda mahal. Then tambah beli baju sekolah agama dua pasang harga pun lelebih kurang tempah jugak. Cuma yang tempah tu puas hatilah. Jahitan kemas, kain berkualiti. Stokin, beg sekolah, baju t-shirt pun beli kat kawanmu. Tracksuit kat bintang fashion. Warna hitam. Dengar taklimat sekolah suruh pakai warna biru gelap. Fedulik. Tak kuasa nak beli lain.

Tiba hari persekolahan 4/1. Sebelum tu ada orientasi 30/12/2015. Pun tak dak gambar. Orientasi untuk amik ujian tentukan kelas. Sofea dapat kelas kedua dari lima kelas. Oklaaa... Hari tu aku cuti. Melampau na tak cuti anak nak masuk darjah satu. Aku hantar ngan mr. mama, tunggu sampai pia masuk kelas pastu balik. Kuasa aku nak tunggu whole day. Sofea can do it la. Tengahari balik amik tanya sofea makan tak, beli tak? Dia bagitau dia tak makan sebab tak jumpa bekal nasi lemak yang aku letak dalam beg. Duit pun lupa nak amik. Bawak botol air je kat kantin. Balik rumah kebulur. Licin makan nasi lemak pagi tadi. 

Aku tanya pia belajar apa. Dia kata tak belajar pape pun. Kenalkan diri. Cikgu tanya nak jadi apa bila besar. As dia bagitau berkali-kali. Pia nak jadi NURSE. Aku sampai sekarang tak faham kenapa nurse bukan doktor. Boleh ke pia nak cuci berak, bersihkan katil pesakit. Dengan muka berkerut dia kata bolelaa.... Ala kadar je jawabnya pun. huhu.... Nampak sangat dia tak tahu nature nurse tu macam mana. Yang dia tahu nak tolong orang sakit je. Lepas tu cikgu tanya siapa pandai menyanyi. Pia sorang angkat tangan. Malu pia katanya, dia sorang je angkat tangan. Cikgu suruh nyanyi pia nyanyi lagu satu dua tiga. Tak rock betul. Kat rumah kemain lagi nyanyi lagu memacam.

Esoknya aku suruh pegang je bekal tu tak yah masuk dalam beg. Eh esoknya selasa sofea tak sekolah sebab tak de sapa nak hantar amik. Rabu sampai jumaat baru sekolah balik. Minggu ni langsung tak sekolah sebab mr. mama kena tukar kerja waktu malam. Helppp rungsing sangat ni anak tak sekolah. Nak tunggu senin depan mohon tukar. Harap-harap berjaya. Sapa ada kabel kuat kat ppd mai tolong.....

Seketul gambar hari jumaat. Sekarang mudah. Baju pj boleh pakai sampai balik. Zaman kita dulu kena tukar-tukar. leceh.

Sekarang sofea cuma sekolah agama. Pagi duduk rumah ustazah menanti pukul dua. Cerita hari pertama kat sekolah agama lagi senang. Aku hantar bayar duit yuran terus balik. Mr.mama tak ikut. Petang aku suruh dia tunggu kat rumah ustazah. Mudah sangat jaga sofea ni. Cuma dia kuat benar main. 

Semalam kening berdarah sebab main lari lari ngan kawan lelaki kena pintu. Sofea jenis suka berkawan. Banyak kawan lelaki pulak tu. Teringat pia kata kawan kat sek kebangsaan sebelah dia perempuan asyik termenung dia macam tak happy. Boring. Kawan-kawan tadika dia pulak banyak yang dapat sekolah lain. Hopefully pia dapatlah sekolah yang ada kawan-kawan tadika dia nanti. Amin.

1 comment:

cik laili said...

tahniah Sofea dah melangkah masuk ke tahun 1.
belajar rajin2 ye :)

Argyle Creme Template © by beKreaTief | Copyright © AZIAZIDAH.BLOGSPOT.MY